تولید کیف، از رویا تا واقعیت

در مقالات توسط مهدی کاکاییارسال نظر

تولید کیف، از رویا تا واقعیت

یکی از بزرگترین و مهمترین چرخ دنده های اقتصاد مربوط به بخش تولیدات است. این بخش نه تنها از نظر تامین مایحتاج، بلکه از چند نظر دیگر نیز به هر نوع اقتصادی کمک می کند. یک تولید موفق می تواند خود مولد یک اقتصاد کوچک شود و زیرشاخه های بسیاری داشته باشد. این چرخ دنده بزرگ به تنها چیزی که بسیار وابستگی دارد، مشتری می باشد.

در کلام بهتر این نیاز مشتری است که می تواند چرخ هر تولیدی را بچرخاند. اگر یک نیاز را به درستی تشخیص دهیم، می توانیم تولید مناسب با آن را نیز ایجاد کنیم و از این طریق یک اقتصاد کوچک و محلی را بچرخانیم.

برخی از این نیازها بر اساس زمان متغیر است و مدام در نوسان می باشد. این گونه نیازها طرفداران خاص خودشان را دارد و نیاز است که مدام با مشتری خود بچرخند. این کار به دلیل سختی و البته به دلیل نیاز به تیز هوشی بالایی که دارد رقبای کمتر و البته سود بیشتری دارد. البته نباید فراموش کرد که سود بیشتر عموما در برابر ریسک بالاتر اتفاق می افتد.

اما برخی از نیازها، قدمت بسیاری دارند و تصور نمی شود که به زودی ها نیز از بین برود. مانند نیاز به کفش، نیاز به لباس و نیاز به کیف. از این رو یک تولید کیف می تواند جزء انتخاب هایی باشد که مشتری های خودش را مسلما خواهد داشت. چرا که این نیاز در تمام اقشار جامعه وجود دارد. اما داستان تولید کیف به این سادگی ها نیست.

داشتن یک بازار فعال با مشتری های بسیار، می تواند شدیدا اغوا کننده باشد اما اگر تنها به این داستان توجه کنیم، مسلما در مسیر خود شکست خواهیم خورد. در این مقاله می خواهیم به طور اختصاصی به تولید کیف و مباحث مرتبط با آن بپردازیم. مسلما بجز داشتن مشتریس که یک اصل اساسی است، اصول دیگری را باید رعایت کنیم. در اینجا به روش معکوس می خواهیم این اصول را پیدا کنیم و از آن در جهت درست  ایجاد تولید کیف مناسب استفاده کنیم.

 

 

مشتری و دیگر عوامل موثر در تولید کیف

همانطور که در بالا بیان کردیم، مشتری مهمترین عامل و اصلی ترین پایه در اقتصاد هر تولیدی محسوب می شود. در تولید کیف نیز نباید دلیلی فراتر از این را انتظار داشته باشیم. تمام دلایل دیگر، همه در همین مشتری و نیاز آن جمع شده است. از این رو باید بیشتر این نیاز را واکاوی کنیم تا بتوانیم دلایل مورد نیاز خود را از آن در جهت ایجاد یک تولید کیف مناسب استخراج کنیم.

از این رو بهتر است با این سوال شروع کنیم که منظور از نیاز چیست؟ و نیاز مشتری یعنی چه؟ مسلما نیاز مفهومی است که در صورت پاسخ دهی مناسب به آن انسان و هر موجودی می تواند به بقای خود ادامه دهد و یا آن را در بقای خود یاری دهد. در حقیقت نیاز، زاده شده از بقا می باشد. بقا در لغت و از دید محیط زیست و حیات وحش به معنی زنده ماندن می باشد. اما بقا از دید انسانی داشتن یک رفاه نسبی برای ادامه زندگی است. بقا برای ما انسان ها تنها رد و بدل شدن نفس نمی باشد. این میل درونی ماست که می تواند بقا را تعریف کند. از این رو

نیازهایی که از این میل به بقا زاده می شود، در دید اول شاید به زنده ماندن ما مرتبط نباشد اما برای رفاه نسبی ما بسیار مهم است.

نمونه بارز این نیاز، در نیاز به کیف می باشد. از قرن های گذشته این نیاز به شکل های مختلف وجود داشته است و به فراخور آن تولیدی های شخصی و در نهایت کارخانه های عمومی ایجاد شدند. اما از جایی که توانستیم به اصل وجودی کیف برسیم و بر این اصل استوار ماندیم. تولید کیف شروع به کار کرد. اما انسان موجودی  است تنوع طلب. شاید در اصل وجودی این کیف نتوانست دست ببرد اما در نحوه ایجاد و طراحی و رنگ و جنس آن دست برد و این دست بردن را به نوعی به نیاز پایه انسان ها اضافه کرد. از این رو تولید کیف امروز بجای توجه به نیاز جسمی و بجای داشتن دیدی از زاویه رفاه جسمانی، باید سمت و سوی خود را به سمت رفاه روانی مشتریان خود ببرد.

 

 

رفاه روانی و ارتباط آن با تولید کیف

برای بیان بهتر این ارتباط بهتر است یک مثال بزنیم. فرضا شما به رنگ زرد علاقه مند هستید. بنابراین دوست دارید لوازم و وسایلتان نیز به این رنگ باشد. در حقیقت رنگ زرد می تواند امنیت روانی شما را تامین کند. از طرف دیگر نیاز و رفاه جسمانی شما، کیف را نیاز دارد. وقتی این دو نیاز را در کنار یکدیگر می گذاریم. شما به یک کیف زرد نیاز خواهید داشت. حال اگر این کیف پیدا نشود، نیاز جسمانی مقدم بر نیاز روحی و روانی می شود و داشتن هر نوع کیفی می تواند شما را تا حد معمول راضی کند. اما یک تولید کیف موفق است که بتواند این نیازهای روحی را درست تشخیص دهد و پاسخ مناسب به آن بدهد.

این گونه می شود که می تواند مشتری های خود را به خوبی پیدا کند و در بازار رقابت امروزی حضوری موفق داشته باشد. اما در این مسیر هر چه جلوتر می رویم و زمان می گذرد، نیازهای روحی بیشترو گسترده تر و پیچیده تر می شود. بنابراین توانایی رقابت در هر نوع تولیدی مانند تولید کیف می تواند به مراتب سخت و سخت تر شود.

شاید کمی عجیب باشد اما امروزه یک جامعه شناس می تواند موفق تر از یک بازاری سنتی در رقابت دنیای اقتصاد امروز حضور داشته باشد. چرا که اصل اساسی نیاز مردم، در حقیقت توانایی شناخت آن ها می باشد. تولیدی های موفق کار را به جایی رساندند که خود به مردم القا می کنند که چه نوع نیازی داشته باشند. برگزاری انواع جشنواره های مد و …. .در هر تولیدی چون تولید کیف دقیقا به همین منظور است که بخشی از نیازهای روانی جامعه را تحت کنترل قرار بگیرد. کاری که امروز باعث شده دیگر مشتری ها باید منتظر بمانند و ببینند که شرکت های برتر و تولیدکنندگانی که تولید کیف یا هر تولیدی  بزرگ دیگری را دارند، چه برای آن ها در نظر گرفته است.

 

 

Leave a Comment