کیف دوشی، مهم تر از چیزی که فکرش را می کنید

در مقالات توسط مهدی کاکاییارسال نظر

 

یک نظریه بسیار معروف در جامعه شناسی وجود دارد و در آن نظریه جامعه شناس معتقد است که به تعداد انسان های روی کره خاکی جهان وجود دارد. این سخن به این معنی است که هر انسان ذهنی متفاوت با انسانی دیگر و به طب دنیایی متفاوت با او دارد. همین دید متفاوت دنیاهاست که باعث ایجاد اختلاف در علاقه و سلیقه افراد می شود. اما با این حال همواره چند چیز مشترک ممکن است بین آن ها پیدا شود. بین تمام انسان ها. چیزهایی که به نظر در آن اختلاف بسیار وجود دارد اما کلیات آن مشترک است. .چیزی مانند کیف دوشی.

کیف دوشی وسیله ای است که به نوعی تمام انسان ها در آن مشترک هستند. یا  اگر بخواهیم دقیق تر حرف بزنیم. کیف وسیله ای است که تمام انسان ها در آن مشترک هستند و کیف دوشی نوعی از انواع این کیف می باشد که در میان انسان ها رایج است. اما واقعا آنطور که به نظر می آید ما به کیف و کیف دوشی و … وابستگی داریم یا مانند برخی لوازم و ضرورت های دیگر دچار یک گونه توهم نیاز شده ایم و اگر ناخودآگاه کیف را از زندگی خود حذف کنیم. دچار مشکل نخواهیم شد!

کیف را از زندگی خود حذف کنیم. دچار مشکل نخواهیم شد!

برای پاسخ به این سوال باید کمی دقیق تر و عمیق تر به داستان نگاه کرد. راستش را بخواهید شاید حرف زدن درباره کیف دوشی و مفهوم کیف چیزی کاملا ساده باشد. اما همین سادگی بسیار زیاد و روزمرگی که در اصل آن وجود دارد، کاری کرده است که نوشتن و گفتن از آن سخت باشد. به نوعی شاید بتوان گفت که سهل ممتنع می باشد. با این حال در ادامه مطلب می خواهیم با دیدی از عمق تاریخ به نیاز بشر امروز به انواع کیف و کیف دوشی نگاهی می اندازیم و سپس این دید را به جامعه امروز بکشانیم و در این باره کمی بحث کنیم که ببینیم به چه نتیجه خواهیم رسید.

 

 

کیف دوشی از عمق تاریخ تا امروز

کیف دوشی و انواع کیف به مفهوم امروزی قدمتی چندان طولانی ندارند. به خصوص در ایران. معمولا اگر پدر یا پدربزرگ های خودمان بپرسیم، یکی از افتخارات کودکی شان این است که بجای کیف از نخ یا کیسه برنج یا هر چیزی دیگر به عنوان نگهدارنده کتاب هایشان استفاده می کردند. البته این سخن به این معنی نیست که کیف و کیف دوشی وجود نداشته است بلکه این معنی را می رساند که آن قدر همه گیر نبوده و وسیله ای اعیانی محسوب می شد. در این میان یک نکته جالب را همیشه به خاطر داشته باشید. تجربه ثابت کرده است که هر چیزی که در برهه ای از تاریخ اعیانی است و فقط توسط بزرگان و ثروتمندان استفاده می شده، در روزگار بعدی یک وسیله و امکان عادی در جامعه و برای عموم می باشد. شاید یکی از طنز های تلخ و دردناک دنیای ما نیز همین باشد.

کیف به معنی امروز

با این حال کیف به معنی امروز گرچه تاریخ چندان طولانی ندارد اما مفهوم ذاتی و نیاز به وجود آن، قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد. در نقاشی های به جا مانده از انسان های اولیه، نشانه هایی از وجود چیزی بقچه مانند و کیفی شکل در دستانشان دیده می شود. بعدها محققان و باستان شناسان این واقعه را تایید کردند و این وسیله، در حقیقت اولین کیف تاریخ بشریت بوده است. این اتفاق شاید اولین هوشمندی بشر نسبت به حیوانات را نیز ثابت کرده است.

هوشمندی که در آن ثابت می شود انسان می تواند بجای حمل چندین وسیله، مجموعه ای از آن را حمل کند. این نیاز بعد ها توسط بچه ها و نایلون و … رفع می شد. اما نیاز هر چه اساسی تر باشد، وسیله رفع آن نیز مهم تر می شود. از این رو وسایلی چون، کیف، کیف دوشی و … تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت. اما این تمام ماجرا نیست. همانطور که در بالا گفتیم انسان ها در کلیت کیف و کیف دوشی مشترک هستند اما اختلافی شدید امروزه در سلیقه آن ها برای انتخاب مدل و طرح و .. کیف و کیف دوشی وجود دارد. در ادامه می خواهیم به این مفهوم بپردازیم.

یکی از جالب ترین ویژگی ها

یکی از جالب ترین ویژگی هایی که دنیای امروز ما نسبت به دوران های گذشته دارد این است که سلیقه و علاقه می تواند حرف اول را بزند و این سلیقه است که می تواند مشخص کند چه چیزی مناسب است یا نه. این سلیقه است که اکنون انواع اقتصادها را مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو است که شرکت هایی مانند گوگل، آمار و اطلاعاتی چون میزان سرچ و … را چون طلا می داند و آن را به قیمتی بالاتر از طلا می فروشد. بنابراین شاید از نظر فرهنگی و یا بهتر بگوییم، از نظر انسانی این عصر را عصر سلیقه بنامیم.

در این عصر انسان ها به اوج تفاوت میان یک دیگر رسیده اند. به باوری عمیق در مفهوم متفاوت بودن انسان ها رسیده اند و می خواهند هرطور که شده این باور را به عرصه ظهور برسانند. از این روی می باشد که هر کس دوست دارد متفاوت از بقیه دیده شود و می خواهد این تفاوت را در هر چیزی که دارد مانند کیف و کیف دوشی نشان دهد. بنابراین دست تولید کنندگان انواع کیف می تواند به قدر بی نهایت  باز باشد.

 یک خطر بزرگ نیز برای شرکت ها و تولید کنندگان

یک خطر بزرگ نیز برای شرکت ها و تولید کنندگان محسوب می شود. و آن خطر این است که اگر نتوانند تفاوت در عین سادگی و سادگی در عین کاربردی را به مخاطب و مصرف کننده خود بدهند شکست خواهند خورد. در اصل تولید کننده کیف این را می داند که برای جذب مخاطبان خود باید یک معادله چند مجهولی را حل کند تا بتواند در نهایت برنده بازار باشد. اما گذشته از این در نهایت صحبت می توانیم این نتیجه مهم را داشته باشیم که کیف و کیف دوشی می تواند به نوعی تاحدود متعارفی، قسمتی از شخصیت طرف مقابل را برای ما لو دهد و ما می توانیم با کمی تیزهوشی او را بشناسیم. این جالبترین مزیتی است که دنیای امروز ما دارد.

Leave a Comment